Chcete jezdit úsporně? Zkuste auta na LPG.

Automobily na alternativní pohon si získávají čím dál větší oblibu mezi řidiči. Jsou šetrnější k životnímu prostředí a jejich provoz vyjde, přes vyšší vstupní investici, levněji. Jejich pořízení se také všemožně snaží podporovat stát. Přestože podpora míří převážně na pořízení vozidel s pohonem na CNG, elektromobily, případně hybridy, nejoblíbenější a nejrozšířenější variantou alternativního pohonu v ČR zatím stále zůstává LPG.

Bezpečnost LPG

Za zkratkou LPG (Liquified Petroleum Gas) se neskrývá nic jiného, než pod tlakem zkapalněný propan-butan. LPG nádrž je tlaková nádoba z velmi silné oceli, která je opatřena ventily, odvětrávacím systémem a podléhá velmi přísným bezpečnostním předpisům. Neexploduje ani při vhození do otevřeného ohně. Auta na LPG jsou obvykle považována za bezpečnější, než vozidla na běžná paliva.

Výhody LPG

Hlavní výhodou aut na LPG jsou nízké náklady na provoz. Provoz aut na LPG je na kilometr o 40 – 50 % levnější, než u aut na běžná paliva. Cena LPG se již několik let pohybuje kolem poloviny ceny nafty nebo benzínu.

LPG je přírodní látka, která se získává jako doprovodný produkt při rafinaci ropy nebo při těžbě zemního plynu. LPG je netoxické a rychle se odpařuje, takže nemůže ani v případě havárie kontaminovat vodní nebo půdní zdroje. Auta na LPG navíc produkují výrazně méně škodlivin, než auta na běžná paliva.

LPG se nevstřikuje, ale spaluje se v plynném stavu. Proto je chod vozidla tichý, pravidelný a dochází k menšímu opotřebení motoru.

U aut na LPG zůstává obvykle zachována možnost jízdy na benzín nebo naftu. Tuto změnu můžete provést pouhým zmáčknutím tlačítka na palubní desce – klidně i během jízdy.

Na blogu inzertního serveru potom nemohu zapomenout na další důležitou výhodu aut na LPG, kterou je jejich snadný prodej. Ojetá auta na LPG se prodávají dobře a jejich cena bývá až o čtvrtinu vyšší, než u srovnatelných vozidel na běžná paliva.

Nevýhody LPG

Hlavní nevýhodou aut na LPG je jejich pořizovací cena. Přestavba vozidla na LPG představuje investici v řádu desítek tisíc. Také vozidla v LPG bazaru jsou ve srovnání s auty na běžná paliva dražší. Při nižších nákladech na provoz ale bývá návratnost poměrně rychlá a každý si ji může sám snadno spočítat.

V souvislosti s návratností investice do auta na LPG je třeba brát v úvahu také životnost LPG nádrže a jejího příslušenství. Ta je stanovena vyhláškou na 10 let od data výroby.

Při provozu na LPG mívají auta také o něco vyšší spotřebu a mírně snížený výkon motoru. Rozdíl není výrazný, nicméně u slabších motorů to může trochu vadit.

LPG nádrž samozřejmě také něco váží a zabírá místo v autě. Do nedávna se nádrž často montovala do zavazadlového prostoru, kde zabírala cenné místo pro další věci. Dnes jsou již běžně dostupné LPG nádrže, které se montují do prostoru místo rezervního kola, čímž je tento problém vyřešen.

Popularita alternativních paliv

V České Republice jezdí něco přes 200 tisíc vozidel na LPG. Tomu odpovídá i rozsáhlá síť čerpacích stanic, kterých je u nás podle dat ministerstva průmyslu a obchodu už přes 900. Nejpopulárnějším autem na plyn v ČR je potom Škoda Octavia LPG.

Popularita aut na plyn se ovšem netýká výhradně vozidel na LPG. Poslední dobou získávají na oblibě také auta na zemní plyn, známý pod zkratkou CNG. Těch už by mělo jezdit po našich silnicích více než 10 tisíc. Počet čerpacích stanic už přesáhl číslo 150 a díky dotacím na výstavbu nových toto číslo utěšeně narůstá.

Svět v nejbližších letech očekává revoluci v automobilovém průmyslu v podobě prudkého rozmachu výroby a prodeje aut na elektřinu. V České Republice prozatím nejde o příliš populární alternativní pohon, hlavně díky vysoké pořizovací ceně a velmi řídké síti dobíjecích stanic. Přesto může být pořízení ojetého hybridu nebo elektroauta zajímavou možností, zejména díky výrazně nižším nákladům na provoz. Ty by měly být až polovični oproti spalovacím motorům. Ministerstvo dopravy už uvolnilo nemalé prostředky na podporu vybudování potřebné infrastruktury. V plánu je minimálně 800 dobíjecích stanic po celé ČR do roku 2023.

Budete kupovat nebo prodávat auto na LPG nebo CNG?  Dejte si inzerát do naší auto inzerce, nic to nestojí.


Komentáře 22

  • František

    říká:

    Velká část nevýhod by se dala zařadit spíše do kategorie mýtů. Něco možná platí u starších systémů někdy z doby před deseti lety, například tyto: http://www.levnelpg.cz/systemy-lpg/ již drtivou většinu nevýhod rozhodně nemají.

  • Dana

    říká:

    Před 2 měsíci jsem si koupila 5let staré auto na LPG pohon a jsem nadšená kolik ušetřím peněz na provozu.

  • alu kola

    říká:

    LPG mohu jen doporučit a to i přes to, že jsme před půl rokem musel absolvovat výměnu nádrže (po 10 letech) za novou. Úspory jsou i tak při 2,5 benzínovém motoru zcela zásadní. Jediná nevýhoda je, nádrž zabírá místo pro rezervní alu kolo, a tak člověk musí více spoléhat na „lepící spreje“..

  • Roman

    říká:

    mirdo zkus zavolat nekam do servisu a poptat se :) autogascoubal vsechno ti reknou

  • Alois

    říká:

    tak to je parada,ja si take nestezuji manzelka me premluvila abych lpg poridil ze to ma od jeji kolegyne v praci manzel a jsou spokojeni usetri a jezdi na dovoleny, tak my uz prvni dovolenou meli tak uvidime co dal ale je to luxusni vec.

  • mirda

    říká:

    Mam lpg a max spokojenost.jen nevim jake mam povinosti krom vymeny nydrze po 10 letech.co technicka atd?

  • Tomas

    říká:

    Taky jsem fakt spokojeny. nemam co vytknout

  • Romanek

    říká:

    taky mam auto ktery ma lpg a je to super usetrim rocne cca 25 tisic coz je pekna dovolena s pritelkyni takze si to uzivame.

  • Tomas

    říká:

    Auto s lpg pohonem je paradni vec, usetreni toliká penez o tom se mi jen zdalo, nechal jsem si predelat auto cca pred pul rokem a jsem velice spokojeny..

  • Petr

    říká:

    Mam na LPG jiz treti auto a musim potvrdit, ze placeni u cerpaci stanice je veselejsi. Taky jsem si diky LPG mohl dovolit luxusnejsi auto, ktere bych jinak neuzivil ( nyni spotreba 10+ , ale pritom realne naklady, o kterych si majitele TDi vetsinou jen vypravi ). A az se rozsiri sit stanic na CNG, bude to jeste veselejsi ! ;-)

  • Maxmilian

    říká:

    LPG mám na renaultu 1,2/16V. Přes počátečná problémy po montáži mě to stálo dalších 10 tis různé testy, ventili a pod ( + 25 tis LPG). Než se zjistilo že cený problém spočívá v zapalovacích cívkách které odchází po 30 tis km a svíčkách. Nyní už mám najeto 80 tis na LPG a spokojenost. Měl jsem na LPG přejít už dřív. To byla chyba.

  • jan

    říká:

    Místo rezervy je nádrž, a jako náhradu rezervy lze vozit dojezdovou sadu za pár stovek. Ve fabii je nádrž 45lt, tedy dostatečný dojezd a kufr je prázdný :-). U MPV vozidel je opět nádrž místo rezervy, ale zespod, tedy za žádnými sedačkami, a náhrada za rezervu? Hádejte! :-)
    Plyn lze dnes i do moderních aut pořídit již od 18.100,-kč, tedy jako do favorita před 20 lety a do roka a půl máte investici zpět. Tak proč jezdit na drahý benzín?

  • Martin

    říká:

    A kam dáte rezervu, když místo určené na rezervu zabere nádrž na LPG ? Jedině do kufru. U menších aut jako Fabie zabere celý kufr, u větších aut jako jsou 7 místná MPV znehodnotí prostor pro zadní sedačky, protože pak nejdou zvednout. Jedině jezdit bez rezervy s opravnou sadou, ale to ať si každý přebere sám.

  • Aleš T.

    říká:

    Kdo jezdí s autem denně do práce jednu cestu 25 km a nepočítá s brzkým prodejem auta, nemůže LPG zavrhnout :) V pondělí vezu auto na vestavbu a už se těším na první placení na benzince :)

  • Martin

    říká:

    Tak jsem do nedávna jezdil s oplem astra F 1,4i. 6 let na plyn a bez problémů. 16ti letého staříka jsem prodal a šel do skoro nové (r.v. 2008 najeto 28.000)Merivy 1,4 16v. Teď mám najeto 58.000 a praskla hlava. Nešla ani spravit (kombinace výrobní vady s vyšší teplotou spalování LPG). Prý nevhodný motor na LPG. Vývoj z 1.2. Slabší stěny atd… tak babo raď

  • Michal

    říká:

    Jedna věc je, za jak dlouho se to vrátí a pak druhá – z mého pohledu důležitější, i když méně racionální, že nejsem každou zastávku na benzínce naštvanej, když platím.
    Ohledně toho, jestli chutná lépe plyn, nebo hůře, tak tady http://www.levnelpg.cz/ mi řekli, že je to motor od motoru, někde se zvýší spotřeba nepatrně, někde ale až o 15 procent, prý by to šlo, aby to bylo méně, ale je to z pohledu bezpečnosti provozu motoru kvůli poškození.. prý

  • HaniX

    říká:

    Dneska se klepu do hlavy, proc jsem do LPG nesel drive. Za 5 let usetrim cca 100tis Kc. To je polovina ceny ojeteho auta, neni o cem uvazovat. Jedine negativum je nemoznost parkovani v podzemkach a rocni revize. Jinak 1/2 naklady na provoz. Porizovaci cena dneska neni vysoka cca 23tis dle systemu a typu auta. NETREBA UVAZOVAT. Taky bych rekl, ze motoru LPG chutna vice nez BA 95. HX

  • Vladimír Říhovský

    říká:

    My máme tři auta a všechny na LPG, investice je sice kolem 25.000,- tis. ale opravdu pak je to znát když platíte u benzinky, samo že musíte jezdit a ne nechat to stát v garáži, jinak je to na nic, proto to předělávám na plyn, abych jezdil levněji. V lednu jsem si nechal dovéz auto z německa a už je v plynu, jezdím na plyn asi 9 let a nemůžu s i stěžovat.

  • LPG

    říká:

    Já jsem si nechal LPG udělat do benzińáku a nelituju toho, když se jezdí každej den, tak je to na financích znát

  • Marec

    říká:

    taky o LPG uvažuji, ta úspora je za 5 let dnes polovina nákupní ceny nového menšího vozu :-)ú

  • karelkavka

    říká:

    Já uvažoval K LPG zároveň oživit nějak auto. Máte zkušenosti s dotóváním skel? Auto sklo Kalfas je pro mě zatím nejlepší. Máte ještě zkušenosti s někým jiným?

  • PetrK

    říká:

    O LPG jsem také uvažoval, pořád však převažují negativa této technologie a hlavně vyšší finanční náklady, které se musí vložit do přestavby automobilu..

Zanechat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *