Ekologická daň při přepisu vozidla – týká se i vašeho auta?

V inzerci osobních automobilů se občas objevuje dovětek typu “EKO daň zaplacena”. V tomto článku se dozvíte, co to ekologická daň vlastně je, kdo a kdy ji musí platit a nač si dát v souvislosti s touto daní pozor při koupi ojetého auta.

Co je to ekologická daň

Ekologickou daní je v tomto případě myšlen poplatek, který se vybírá při přihlašování ojetého osobního nebo užitkového automobilu. Povinnost platit ekologickou daň byla zavedena v roce 2009 novelou zákona 383/2001 o odpadech (paragraf 37e). Zákonodárci přitom (zřejmě pro zjednodušení) tuto daň nazvali Poplatky na podporu sběru, zpracování, využití a odstranění vybraných autovraků. Aktuálně se (od roku 2021) ekodani říká emisní poplatek a povinnosti spojené s jejím odvodem řeší zcela nový zákon o výrobcích s ukončenou životností, konkrétně se mu věnuje hlava V daného zákona a paragrafy 113 – 120.

Smysl ekologické daně

Důvodem zavedení tohoto poplatku byla snaha o omlazení vozidel na našich silnicích. Vozový park v ČR ale od zavedení ekodaně stejně nemládne. Naopak. Průměrné stáří auta nadále pomalu narůstá. Zatímco v roce zavedení poplatku bylo průměrné stáří aut v naší republice hluboko pod 14 roky, v roce 2018 už přesáhlo 15 let. Tato fakta spíše nasvědčují tomu, že se ekodaň míjí účinkem.

Kdo a kdy ekologickou daň platí

Poplatek platí pro osobní a užitková vozidla, jejichž maximální hmotnost nepřekračuje 3,5 tuny – konkrétně jde o kategorie vozidel M1 a N1. Daň přitom platí osoba, na kterou se automobil registruje.

Kdo je od ekologické daně osvobozen

Ekopoplatek hradit nemusíte, pokud jste držiteli průkazu ZTP nebo ZTP-P,  pokud jde o převod mezi osobami blízkými, případně pokud jste auto zdědili nebo došlo k jeho přeregistraci v důsledku zániku společného jmění manželů.

U každého vozidla se platí tento poplatek pouze jednou. Pokud již byla ekologická daň v minulosti uhrazena, je každá další registrace od daně osvobozena.

Výše poplatku

Výše ekologické daně není odvozena od stáří auta, ale od jeho emisních limitů.

Pokud vozidlo splňuje emisní normy EURO 3, 4, 5 nebo 6 daň neplatíte. Pokud splňuje auto normu EURO 2, je poplatek 3.000 Kč, u normy EURO 1 je potom stanoven poplatek 5.000 Kč. Pokud vozidlo nesplňuje žádnou z výše uvedených norem, prodraží se vám jeho přepis o 10.000 Kč.

Ekologická daň tedy nejvíce dopadá na stará auta, nesplňující emisní limity EU. Obvykle jsou to vozidla roku výroby 1992 a starší. Tato auta se mnohdy stávají díky své nízké hodnotě a vysoké ekologické dani v podstatě neprodejnými.

Vyžádejte si potvrzení

Pokud prodejce vozidla tvrdí, že má ekologickou daň již zaplacenu, vyžádejte si vždy doklad, který to potvrzuje. Toto potvrzení vydává obecní úřad obce s rozšířenou působností, provádějící registraci vozidla. Doklad by měl obsahovat VIN kód vozidla nebo číslo karoserie, případně podvozku. Údaj o zaplacené ekologické dani by měl být zaznamenán také ve velkém technickém průkazu. Hledejte jej v kolonce „Úřední záznamy“.

Ekodani už se nevyhnete

V minulosti se řidiči snažili vyhnout zaplacení ekologické daně například tím, že na sebe auto po jeho zakoupení prostě nepřepsali. Od roku 2015 už ale polopřevody nejsou (díky jednotnému formuláři pro odhlášení i přihlášení vozidla) možné. Dalším oblíbeným způsobem byl přepis auta od držitele průkazu ZTP (případně ZTP-P). Tomu učinila přítrž novela zákona na konci roku 2013.

Co říct závěrem? Zkrátka – při procházení auto inzerce nebo autobazarů věnujte pozornost nejen původu vozidla a jeho  technickému stavu, ale i ekologické dani. Nemusí se nám líbit, ale platit jí musíme bohužel všichni.

Chystáte se koupit ojeté auto? Mohlo by vás také zajímat:

Kontrola základních údajů o vozidle

Kontrola laku a karoserie vozidla

Prověření kupovaného vozidla odborníkem

Jak si vybrat povinné ručení

Jak koupit ojeté auto


Komentáře 66

Navigace komentářů

  • marsia

    říká:

    Zitra jdu prihlasit auto rok 1992,kupujici byl ztp a napsano poplatek nevybran.Pred mes.auto koupil pan a taky neplatil eko.Budu platit ja?Dik

  • JaC

    říká:

    Spravedlivé rozhořčení z nesmyslného eko poplatku je zcela na místě. Nikde tu nepadlo ani slovo o tom, kam vybraná částka doputuje…
    Pokud by se tu našel nějaký slaboduchý jedinec, který by tvrdil, že jej obdrží firmy a jednotlivci, kteří se zabývají ekolikvidací vozidel, tak je to jen výmysl, vozidlo jako takové dostávají zaplaceno (pominu-li „šibaly“, kteří si za to nechají ještě navíc od lidí platit) od REMA systému (zpravidla 0,40 CZK za kg).
    To hlavní tu nikde nepadlo – vozidlo je rozebráno na prodejné a ostatní náhradní díly, ty prodejné jsou bez daňových dokladů komukoliv dále prodány. Navíc jsou z vozidel demontovány téměř všechny díly z lehkých a vzácných kovů a slitin (Al, Zn, Cu…) a ty jsou sběrným surovinám odporodány – opět bez jakýchkoliv dokladů. Na vrakoviště jezdí pro auta majitelé monster-trucků… opět – bez dokladů….etc…
    Toto je jen špička ledovce, kdo se v této branži pohybuje, nebo jen trochu o této branži ví, tak ví o čem píšu….
    Státu unikají za rok stamiliony, a protože je nedokáže žádnou formou podchytit, stále úporně lpí na ekodani, tedy poplatku, který nemá jiný účel, než látat už tak děravou státní kasu.

    Takže názor osoby vystupující pod nickem Andrea je dobré přejít shovívavým pousmáním. Nic jiného se s takovou personou (může to být hlupák ale i pokus o provokaci) nedá dělat.

  • Mirek

    říká:

    Ahoj. Myslím si, že Eko daň je dobrá věc. Má zabránit tomu aby si lidi kupovaly staré ojeté plečky, co jezdí na přepálený olej z friťáku a my to tady pak všichni dýcháme. Když někdo nemá na tuto eko daň ani na lepší auto, tak ať jezdí raději MHD.

    Andrea

    re, nazor zpatečníka, ignoranta či zazobance. dost pravdepodobne kombinace zminěného

  • Alexandra

    říká:

    Jenom bych doplnila že když si ZTP koupil vozidlo před rokem 2009 na teď ho chce prodat, nový majitel bude muset platit ekodan. Pouze když si ZTP koupil auto po roce 2009 a teď ho chce prodat, nový vlastník bude od placení osvobozen.

  • Marek

    říká:

    Vážení. Plně souhlasím s Vašimi názory a reakcemi na příspěvek Honza …… ekologická daň při přepisu vozidla a nerad by se však opakoval.
    Sám vlastním ŠKODU 1000 MB – r.v. 1969 hned po koupi s ošetřením dutin a podvozku, stále garážovanou, dodnes vše v původním stavu pro nedostatek času málo jetou, v zimě nejetou vůbec. Povolání (42 let) strojní technik se služebním vozidlem. Z tohoto důvodů a k lásce k motorismu jsem postupně shromažďoval a mám je dodnes perfektně uschované originální ND skoro na kompletaci celého auta s cílem, že ve stáří vše dotáhnu NA VETERÁNA. Osud a zdravotní důvody mi to nedopřály. Dnes jsem osoba se silným zdravotním postižením ( držitelem průkazu ZTP ). Aby si mohl znovu sednout za volant, bylo by nutné auto vybavit zvláštní úpravou , která současně stojí 3 x více než auto za totality nové. Naskýtá se úvaha :– staré prodat, z invalidního důchodu došetřit , vykrást banku na léky a nemocniční poplatky a koupit si ,, novou ekologickou ojetinu ,, pro schválenou úpravu ,, . Na nové v ,, DEMOKRACII ,, nemám. Který potenciální nový majitel v době ekologické daně by měl o takové vozidlo zájem – třeba pan Kalousek až bude také na vozíku jako já !!!§. Jen by dodal : Pokaždé, když jsem přijel co 2 roky do stanice STK, vždy byli svoláni všichni přítomni mechanici, aby se podívali na jak sami nazývali – LEŠTĚNKU – kdy na tachometru vždy přibylo pouze 150 km / rok. Sami technici a policajti při silničních kontrolách vždy tvrdili, že taková stará auta, která obstála v současných persekucích , jezdí v lepším technickém stavu, než současné ojetiny souč. snobů. Navíc ti tzv. KLOBOUKOVI JEZDCI nezaserou planetu výfukovými plyny v takovém množství, jako současni říkající si řidiči, kteří jezdí autem, protože už neumí chodit pěšky i na záchod a najedou i 500 km denně. I každý blbec ( a nemusí sedět ve vládě ) jen za použití selského rozumu by měl poznat, kolik je takových kloboukových jezdců a kolik oni najedou km oproti těm pohodlným a obézním polykačů km ekologicky zasrávající ovzduší planety. Vím o čem mluvím ( zatím ještě svéprávný ), jako jediný z výše uvedených příspěvku také uvádím svou plnou em . adresu: Veterdily@seznam.cz
    Přeji všem ekologicky prožité prázdniny s počítačem a navigaci v autě bez ulomeného kola, prezentující současný stav vzhledově krásných aut a výtěžek z daní věnovaných na dálnice.

  • Janek

    říká:

    Ekologická daň není přece nic jiného než pokřiveným státním aparátem posvěcená zlodějna a vůbec se nedivím lidem kteří se toto snaží obejíti.Jediným smyslem této „daně“ je ,vysát do vykradené státní kasy jakýkoliv obolos.Stát ve kterém se pobírají za poctivou práci žebrácké mzdy ze kterých lze v mnohých případech pokrýt jen těžce základní životní potřeby ,natož aby se dalo poříditi třeba slušné,novější auto,nemilosrdně diskriminuje a okrádá nejširší vrstvu nízkopříjmových
    občanů a maskuje tuto hnusárnu jakousi snahou o omlazení vozového parku v ČR.Autor článku
    podepsaný jako Honza vzkazuje: Nemusí se nám to líbit ale bohužel musíme platit všichni.Dodávám: Dík za radu ale občan toto slyší každý den,ze všech stran a od všech co si dělají z lidí dojnou krávu.Koho ty kecy baví.

  • Eda Krejsa

    říká:

    Eko daň = okrádání obyvatel,nic víc. Kde končí tyto poplatky ? Když zaplatím eko daň jsem osvobozen od emisí ? Jasně,že ne-neprojdeš emisema,tak nejezdíš – to,že zaplatíš státu 10000,- tě v ničem nezvýhodní. Vláda České republiky = legální zloději !!!

  • jura

    říká:

    eko poplatek je zlodejina a jeden z mnoha stupidnich zakonu proti lidem. ale jak tak čtu ., tak někteři spoluobčane budou souhlasit i z vyvraždovanim prvorozenych, a stare plecky ktere jezdi na skoro vsechno , jsou v mnoha pripadech daleko lepsi a pohodlnějsi než nove plecky.

  • Jirka-Ahymaras

    říká:

    Každý chce být rychle doma a tak to mastí v novém autě s přírody má lejno,
    protože nestíhá ani sledovat okolí, jenom silnici a při 180km/h vidí tupl prd takže skončí dřív na vrakáči než ty ve starém autě, kteří si jezdí v klidu.

    Eko daň je tahák na peníze jako vše okolo je jedno jaké auto si kdo chce koupit jsme svobodná země a proto je blbost někomu diktovat v čem má jezdit. Jestli v novém nebo starém autě a jestli jezdí na vyjetý olej tak už je to problém Emisí ty kontrolují zdali vozidlo vyhovuje nebo ne!!!!!

    Platíme nesmyslnou Eko daň a peníze jdou někomu do kapsy místo do silnic, se podívejte na čem jezdíme!!!

  • dan

    říká:

    Eko dan je zlodejina ,,,,nic vic nic min to si steho zase nekdo namastil kapsu….zrusit eko zlodejinu!!!!rikate ad si koupi nove auta a ad nejezdi v starejch popelnicich…..Pozor drtiva vetsina nas dela ve fabrice za 12000kc mesicne od rana az do vecera.Muze si dovolit nove auto kdyz si jeste plati drahej najem v nejakem panelaku…..Je mi lito jak tento stat vykradaji tady ti chuligani z parlamentu..,,.jsou tam k nicemu za co berou penize,..,

  • Honza

    říká:

    Pokud vím, tak starobní důchod od této daně neosvobozuje. Jedině průkaz ZTP nebo ZTP-P.

  • Tomáš Macháček

    říká:

    MOC VÁS PROSÍM poraďte mi někdo,platí obyčejnej důchodce EKOdaň??nemůžu to nekde najít…jedni říkají že jo,druzí zase ne…tak nevi…MOC PROSÍM.DÍKY

  • Honza

    říká:

    MHD ale nejezdí zdaleka všude. Například důchodci z odlehlejších venkovských oblastí jsou na autě životně závislí. Bez auta si ani nenakoupí potraviny, protože místní večerka zkrachovala a musí do města do supermarketu. MHD na vesnici nemají, linkový spoj jezdí dvakrát denně a zastávka je pro ně příliš daleko. Tyto lidi potom trestáme daní. A staré Avie, Tatrovky a další voňaví kamarádi dále vesele brázdí naše silnice v oblacích černého dýmu. Ne vše, co má nálepku EKO je vždy skutečně ekologické. Nefungující „ekodaň“ je tomu zářným příkladem :-)

  • Andrea

    říká:

    Ahoj. Myslím si, že Eko daň je dobrá věc. Má zabránit tomu aby si lidi kupovaly staré ojeté plečky, co jezdí na přepálený olej z friťáku a my to tady pak všichni dýcháme. Když někdo nemá na tuto eko daň ani na lepší auto, tak ať jezdí raději MHD.

    Andrea

  • Honza

    říká:

    Samozřejmě přeji každému, aby měl při výběru vína takové štěstí, jako jistý pan poslanec :-)

  • Karviňok

    říká:

    Platit ji musíme všichni? Tak ty čtyři tisícovky obyvatel karvinského okresu to asi nečetlo :-). Ale jinak je asi jasné, že v ekonomicky nejslabších regionech prostě spousta lidí moc peněz nemá a nedivil bych se, kdyby to bylo podobné třeba na Bruntálsku a bůhví kde ještě. Když takhle vydrbávaj s ouřady kvůli „pár“ korunám teď, jsem zvědav z čeho budou platit ty padesátitisícové pokuty až přijdou biřicové. Jj, koupil sis starou rachotinu, protože na víc nemáš peníze? Nemáš dokonce ani na eko daň? Zaplať pokutu! Možná na to najdeš nějaké drobné pod podlahou, případně doporučuji pootvírat všechny prázdné krabice od vína! :-)

Navigace komentářů

Zanechat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *