Kontrola motoru
Koupě ojetého auta nemusí být nic složitého. Nabízíme několik tipů, které vám usnadní nákup.
Motorový prostor
Pokud jste se při kontrole karoserie nepodívali na sváry a šrouby v motorovém prostoru vozu, udělejte to nyní. Hledejte náznaky oprav vozidla. Motor samotný by pak měl být čistý a suchý – bez přítomnosti oleje. Pokud olej někde prosakuje, zkoumejte kde a proč.
Sundejte krytku plnění oleje a prozkoumejte ji. Pokud se na ní vyskytuje emulze, znamená to přítomnost vody v oleji, což naznačuje problém. Příčina ale nemusí být vždy závažná. Může jít o kondenzovanou vlhkost v oleji po krátkých jízdách (časté u vozidel s pohonem LPG). Případně o použití starého nebo nevhodného oleje. K olejové krytce si také čichněte. Neměla by být cítit benzínem.
Odšroubujte také víčko nádobky s chladící kapalinou. Pokud je na něm emulze, naznačuje to přítomnost oleje v chladící kapalině. Tady je třeba být na pozoru. Mezi možné příčiny patří i prasklé těsnění pod hlavou válců.
Motor by měl naskočit na poprvé. Po nastartování motoru zapojte sluch – neslyšíte žádné neobvyklé zvuky? Zaměřte se na chod motoru. Ten by měl být plynulý a rovnoměrný. Motor by měl držet stálou hladinu otáček bez znatelného kolísání.
Aktuální nabídka vozů
Výfukový kouř
Barva výfukového kouře může mnohé napovědět i bez složité diagnostiky.
- Černý kouř: pokud vychází z výfuku dieselového motoru, může to být špatně seřízeným čerpadlem nebo značným opotřebením motoru.
- Bílý kouř: naznačuje přítomnost vody (páry) ve výfukových plynech. Voda vniká do spalování obvykle z chladícího systému. Příčinou může být špatné těsnění pod hlavou nebo prasklá hlava motoru.
- Modrý kouř: znamená přítomnost oleje ve spalování. Olej se do válce obvykle dostane špatně těsnícími pístními kroužky nebo ventily. Motor je zřejmě silně opotřebovaný.