Vláda schválila ekologickou daň na novější vozy. Přepis starších podraží
Minulý týden vláda schválila návrh nového zákona o výrobcích s ukončenou životností z dílny Ministerstva životního prostředí, který počítá se zpoplatněním registrace vozidel splňujících normu EURO 3. Při prodeji ojetých automobilů se tak nově bude poplatek týkat i vozidel, která byla vyrobena cca v letech 2000-2005. Nový zákon by měl začít platit od roku 2017 a zdraží také přepis vozidel zařazených v emisních třídách EURO1 a EURO2.
Daň se platí vždy pouze při první registraci nebo prvním přepisu vozidla. Informace o zaplacení se zapisuje do technického průkazu. V případě emisní třídy EURO 3 to bude 3000 korun. EURO 2 zdraží na 5000 korun a EURO 1 na 10000 korun. Poplatek za přepis starých automobilů, které normy nesplňují, překvapivě zůstane stejný – tedy také 10000 Kč. Od poplatku budou i nadále osvobozeni těžce tělesně postižení, držitelé průkazu ZTP a ZTP-P, nebo osoby, které získají vozidlo v dědictví nebo při rozvodu. Více informací o ekologické dani si můžete přečíst v našem starším článku.
Cílem ekologické daně bylo odradit lidi od nákupu starších vozidel s vyššími emisemi, zlepšení stavu ovzduší a postupné omlazování vozového parku. A jak tento boj státních úředníků za životní prostředí vypadá v praxi? Průměrné stáří vozového parku je podle posledních dostupných údajů za rok 2014 v ČR 14,49 let. V roce zavedení ekodaně (2009) bylo průměrné stáří vozidel 13,82 let. Vozový park v Česku tedy nadále stárne ekodani navzdory. Nový zákon poplatky zvyšuje a zavádí další pro novější vozy. Zřejmě podle hesla “co nejde silou, půjde ještě větší silou”.
MŽP uvádí, že hned první rok od zavedení poplatku došlo k významnému poklesu registrovaných ojetin s horšími emisemi až o 37 % a daň tak prokázala svůj smysl. Stále vyšší údaj o stáří vozového parku ale spíše ukazuje na to, že starší auta zůstávala déle v provozu u svého prvního majitele. Nebo v případě prodeje tato auta zůstávala v polopřevodu. Majitel se tím vyhnul zaplacení daně, auta zmizela ze statistik o registrovaných vozech, ale rozhodně ne ze silnic.
Konec polopřevodů – daň budou platit autobazary?
Od letošních prázdnin platí, že všechna vozidla v polopřevodu zaniknou. V praxi to bude znamenat, že autobazary budou auta nejen vykupovat, ale zřejmě také rovnou přepisovat na sebe. Při tomto prvním přepisu budou muset zaplatit i ekologickou daň. Při nákupu ojetých automobilů z autobazarů už by měl tedy zákazník zaplatit konečnou cenu včetně daně. Jestli se zákazem nepřihlášených aut zmizí i prodej starších automobilů přímo od majitelů ukáže až čas. Už se ale začínají objevovat inzeráty, které přepis vozu nepožadují.
Vzhledem k dosavadní zkušenosti se dá pochybovat, že připravovaná novinka přispěje k nějakému výraznému omlazení vozového parku a cíl autorů zákona opět zůstane nenaplněn. Nebo si někdo myslí, že tentokrát tomu bude jinak? Podělte se s námi o svůj názor v komentářích u článku.
Tomáš Oláh
říká:Plaťte, plaťte a plaťte za to, že jse si dovolili vlastnit auto. Normální člověk, je rád, když si pořídí nějaké ojeteé, a nemusí do něj hned vrážet, pokud mát to štěstí, že vybral dobrý kus. V poslanecké sněmovně jaksi nechápu, že nevlastníme vozy například jako z http://autolaska.cz. Ano, rádi bychom, ale to by se nahoře ještšě museli postarat o to , aby jsme za práci také dostali normálně a slušně zaplaceno.
Draha
říká:Neustále se na nás vymýšlí další a další nesmyslné daně….ale naši poslanci by si měli především uvědomit, že nemáme ani mzdy, ani důchody jako oni a jako naši sousedé Němci. Určitě by jsme také rádi měnili auta za nová každých 5 let, jak je to u nich zvykem. A tak opět nutí naše občany vymýšlet kličky a háčky, aby se všem těm nařízením vyhli.
Jak může člověk co má za 1 měsíc takový příjem, jaký já mám za 1 rok rozhodovat o stáří auta…..když vlastně zijí na jiné
planetě. Je vůbec někdo v téhle vládě, kdo se zastane obyčejných lidí?????
Luboš
říká:Jako vždy Češi něco vymyslí,ostatně je to správné,proč se nechat státem odírat více a více až do bezvědomí.Pořád utahují šrouby ve všech směrech,ale na chytrého Čecháčka žádná vláda nestačí.Auta se nebudou přepisovat,protože každý raději podstoupí riziko,že bude tu a tam vysvětlovat,kde byl a kde parkoval a proč jel rychle,ale kupní smlouva je dostatečný nástroj k zastavení případného postihu za prohřešky spáchané novým majitelem,neboť podle této smlouvy je průkazné,kdo vozidlo řídil nebo provozuje.Problém ovšem nastane,když nový majitel způsobí nehodu a nebude mít povinné ručení.Pak Kancelář pojistitelů bude vymáhat papírového majitele,nezákonně samozřejmě,jak má ve zvyku,protože kupní smlouva předchází převodu vozidla,a to vždy.A soudy budou mít spoustu práce a peněz za žaloby ohledně způsobených škod.A všichni budou spokojení.Prodejci,kdo auta prodali,šťastní kupci,protože nezaplatí eko daň a soudy,protože budou vybírat soudní poplatky.A protože střední třída neexistuje,bude vše probíhat podle shora uvedeného scénáře.